VEUS e.V.

Vereinigung Europäischer Schifffahrtsjournalisten

Hurtigruten-Schiffe erhalten neues Design auf Fosen Yard

 Kong Harald 1 19.01.2013 C.Eckardt

Nach der erfolgreichen Auffrischung einiger Flottenmitglieder der norwegischen Hurtigruten, wird der Veranstalter von Postschiff- und Expeditionsreisen im nächsten Jahr neben seinem neuen Expeditionsschiff „Spitzbergen“ nun noch vier weitere Schiffe der Flotte modernisieren. Dazu wird die Inneneinrichtung der mittlerweile rund 20 Jahre alten Schiffe durch ein modernes skandinavisches Design ersetzt, wie das Unternehmen jetzt mitteilte.
Hurtigruten, eines der führenden Unternehmen auf dem rasch wachsenden globalen Markt für Expeditions-Tourismus zur See hat zudem vor kurzem zum ersten Mal seit zehn Jahren ein neues Expeditionsschiff, die „Spitzbergen“, gekauft. Außerdem hat das Unternehmen seine Kapazitäten in antarktischen Gewässern in den letzten Jahren verdreifacht.
Ein erster Schritt ist die komplette Modernisierung von vier norwegischen Postschiffen. Weiterhin erfolgt eine neue Innenraumgestaltung des erst kürzlich erworbenen neuen Expeditionsschiffs „Spitsbergen“, das außerdem einem weitreichenden Umbau für den Einsatz unter polaren Bedingungen unterzogen wird. Die 97,53 Meter lange und 18 Meter breite „Spitsbergen“ mit einer Bruttoraumzahl von 7.025 wurde ursprünglich im Jahr 2009 auf der portugiesischen Werft Viana do Castelo als Fährschiff „Atlandia“ erbaut aber von dem Auftraggeber nicht abgenommen. Der Umbau von „Spitsbergen“ wird im Frühjahr 2016 abgeschlossen.
Nach der Auswertung einer internationalen Ausschreibung, an der auch drei deutsche Werften beteiligt waren, erhielt nun die norwegische Werft Fosen Yard den Zuschlag. In der Vergangenheit konnte schon mehrfach die Bremerhavener BREDO-Werft Reparatur- und Umbauarbeiten für Hurtigruten durchführen. Für die norwegische Fosen Yards sichert dieser Auftrag zunächst einmal das weitere Überleben, musste doch das Traditionsunternehmen, das in der Vergangenheit durch den Bau von innovativen Fischerei, Forschungs- und Fährschiffen von sich reden machte, am 15. Oktober Insolvenz anmelden. Durch den kurzfristigen Rückzug eines Auftrages aus der Offshorebranche geriet die Werft in finanzielle Schieflage. Durch diesen aktuellen, rund 550 Millionen Nkr großen Auftrag von Hurtigruten, der sich bis in den Herbst 2016 hineinziehen wird, ist zumindest die Grundauslastung der Werft für die nächsten Monate sichergestellt.
Die ersten Schiffe, die modernisiert werden, sind die 1996 in Norwegen erbaute „Polarlys“ und die 1993 in Stralsund erbaute „Kong Harald“, die von Januar bis Anfang Februar die Werft ansteuern werden. Für 22 Tage wird dann in drei Schichten rund um die Uhr an der neuen Inneneinrichtung gearbeitet.
Im März folgt die ebenfalls 1996 in Norwegen erbaute „Nordkapp“ und im Oktober das baugleiche Schwesterschiff, die „Nordnorge“ zur Auffrischung in der Fosen Werft.

Alle öffentlichen Räume der Schiffe werden dabei neu gestaltet. So auch die Rezeption, der Café- und Bistrobereich sowie das Achterdeck. Auch die Restaurants und die Auswahl an Speisen werden im Rahmen des Umbaus an den neuen Stil im Nordischen Look angepasst.
Die neue Gestaltung wurde auf den Namen „Arktisches Design“ getauft. „Wir haben den Look des modernen Zeitalters der Entdecker mit einer zeitgenössischen Atmosphäre verschmolzen“, so Heiko Jensen, Geschäftsführer von Hurtigruten Deutschland.
Hurtigruten verkehrt seit 1893 im Liniendienst an der norwegischen Fjordküste. Jeden Tag legt eines der elf Postschiffe in Bergen zur 12-tägigen Seereise ab. Wendepunkt und nördlichster Hafen der Route ist Kirkenes. Rund die Hälfte der touristischen Passagiere kommt aus Deutschland. Seit 2007 ergänzt das Expeditionsschiff „Fram“ mit Reisen in die Arktis und Antarktis die Hurtigruten Flotte. Themenreisen, ein vielseitiges Ausflugsportfolio und Landprogramme des Reiseveranstalters Spitsbergen Travel, einer Tochtergesellschaft der Hurtigruten, runden das Angebot ab. Im Sommer 2015 erweitert das Nostalgie-Schiff „Nordstjernen“ mit Expeditionsreisen vor Spitzbergen das Hurtigruten-Programm. Ab 2016 werden zudem auf der „Midnatsol“ zusätzliche Expeditions-Seereisen in der Antarktis durchgeführt.

Ch. Eckardt, VEUS e.V.

New Carrousel Rave Tugs and ASD from Damen

Carrousel Rave Tug artist impression

Leading towage and salvage specialist Multraship, has commissioned the construction of two evolutionary Carrousel Rave Tugs (CRTs) from Damen Shipyards Group. According to Damen these new vessels will provide tug operators with more power, more freedom and more durability, as well as eliminating the risk of capsizing under a tow load.
The hulls of the vessels will be built by German shipyard Theodor Buschmann GmbH in Hamburg, with final outfitting carried out by Damen Maaskant Shipyards in Stellendam, the Netherlands. Delivery of the Bureau Veritas-classed vessels is scheduled for first-quarter 2017.
Main characteristics
The CRTs have an overall length of 32 metres, and a bollard pull of minimum 70 tonnes. Propulsion is via two Voith thruster units and two ABC main engines of 2,650 kW operating at 1000 rpm. Free running speed is over 14 knots at 5,300 kW.
The Carrousel tug’s lower operational costs, speed of action and enhanced control over the tow can provide huge advantages over conventional tugs, for example by widening or even removing tidal and/or weather windows for certain ports. Novatug will offer the Carrousel Rave tugs on the basis of long-term bareboat charters, basically a financial or operational lease construction, which is both customary and proven in other capital-intensive industries such as aviation. The Carrousel towing system is as simple as it is effective, consisting of a relatively straightforward steel construction, basically a freely rotating ring (the actual ‘Carrousel’) fitted around the superstructure of the tug. It is on this freely rotating ring that the tug’s towing point is located, as opposed to a conventional fixed towing point that has been the case for as long as towing has existed.
Tugboats fitted with the Carrousel towing system can turn around freely relative to the tow without letting go of the line. When there is force on the line, the shifting towing point also changes the centre of force relative to the tug’s centre of gravity. The tug’s own hull profile can safely be used for generating braking and/or steering forces, based on the lateral resistance of the hull through the water and given the kinetic energy present in the moving tow and/or the current. A Carrousel tug can brake or steer a moving tow much better, faster, cheaper and from any position forward or aft, than any regular tug relying on installed power for braking or steering. A Carrousel tug simply cannot be capsized by a tow load.
For its braking and steering operations, a Carrousel tug needs far less added energy, resulting in significantly reduced fuel consumption and emissions. The cost-saving potential on fuel alone is at least 25 per cent, depending on the operational profile of the tugboat. The fact that a tugboat with the Carrousel towing system depends on its lateral hull resistance more than its engines and propulsion systems in order to generate braking and steering forces also results in significantly less mechanical wear on the propulsion train, with lower annual repair and maintenance costs and a longer economic life for the tug itself.
Safe operations
Leendert Muller, managing director of Multraship, says, "Safety is always our overriding objective, and that it is why we have opted wholeheartedly to produce the Novatug CRT. This new tug design, for the first time, eliminates what has always been the most significant threat to safety in towing – the risk of capsizing under a tow load. The benefits in terms of efficiency and flexibility, meanwhile, are also enormous".
“The involvement of Theodor Buschmann and Maaskant completes the so-called Novatug 'dream team' which, over the years, has benefited greatly from the input of Voith, Robert Allan, ABC and the Luyt Group, working closely together and using all their experience and expertise to produce a design which has been awarded the Dutch Maritime Innovation Award.”

Source: Damen

World-First, Dual-Fuel Container Ship Conversion Announced

Four-stroke MAN engine to be converted to dual-fuel operation

Wessel Reederei Retrofit


Wessels Reederei, the German shipping company, has signed a contract with MAN Diesel & Turbo at the Europort exhibition for maritime technology to retrofit the 8L48/60B main engine of its 1,000-teu container ship ‘Wes Amelie’ to dual-fuel operation. The vessel will be the first of its kind worldwide to be converted to an LNG-capable propulsion system.
Through running on LNG, the Wes Amelie will drastically reduce emissions of sulphur oxide by over 99%, nitrogen oxide by approximately 90%, and carbon dioxide by up to 20%. Dr. Thomas Spindler, Head of Upgrades & Retrofits - MAN Diesel & Turbo, said: “We are very excited about the signing of this contract and view its potential for broader adoption within the maritime sector as significant. We enjoy an excellent cooperation with Wessels and commend their willingness to adopt our dual-fuel technology.”
Wessels has earlier stated that the project will promote the demand for LNG as a fuel within the maritime industry where Wessels Reederei GM, Christian Hoepfner, said: “With each rebuild, we are creating an increasing demand for LNG as a clean fuel. Only in this way – and not only through appeals – can the development of an LNG infrastructure continue to gain momentum.”
Due to the long delivery time of LNG tanks, the engine retrofit will commence in Q4 2016. Full operational usage of LNG as fuel is planned for early December, 2016.
Multiplier effect
The Wes Amelie is a modern feeder-vessel that was launched in 2011 and operates in the North and Baltic Seas. When selecting a suitable vessel for conversion, special attention was paid to the scalability of the engineering services as well as the development costs, reducing significantly the costs for follow-up projects. In this respect, the Wes Amelie has 23 sister ships, 16 of them structurally identical, which would allow follow-up projects to be easily implemented. This ship therefore facilitates a multiplier effect, with multiple, other ‘conversion-capable’ vessels also found around the European continent.

Source: MAN Diesel&Turbo

Record-Breaking Engine Leaves Test Bed in Korea

Largest and most powerful MAN B&W-branded engine ever built approaches market début

Largest MAN Doosan Engine


Doosan Engine has reported that the initial start of an MAN B&W 11G95ME-C9.5 two-stroke engine took place during October 2015 at its works in Korea –a successful shop-test subsequently followed. Rated at 103,000 horsepower, the engine is the largest and most powerful engine from the MAN Diesel & Turbo portfolio ever designed and built.
The engine is the first in a series of six, bound for six 19,160-teu container ships ordered by Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC), one of the world's largest shipping lines.
MAN Diesel & Turbo reports that it currently has orders for 28 × 11G95ME-C9.5 units, all for vessels serving the international container trade.
The introduction of the G95ME-C9 was an important addition to MAN Diesel & Turbo’s G-engine programme. The G95ME-C9 engine, with a bore of 950 mm and a stroke of 3,460 mm, provides 6,870 kW/cylinder at 80 rpm and 21 bar MEP (in L1) and supplements the successful S90ME-C9/10 engine types by allowing the engine to be further de-rated thanks to the larger cylinder bore and/or fewer cylinders to be installed.

Source: MAN Diesel&Turbo

U.S. Public Health Service bestätigt höchste Hygienestandards an Bord der AIDA Flotte

AIDAdiva

Das Kreuzfahrtschiff MS AIDAdiva erreichte im Rahmen einer unangekündigten Inspektion zur Einhaltung der Standards des „Vessel Sanitation Program“ die bestmögliche Bewertung - 100 von 100 möglichen Punkten. Diese wurde am 3. November 2015 im Hafen von Baltimore von Vertretern des United States Public Health Services (U.S.P.H.S.) durchgeführt.
„Die USA verfügen über die weltweit höchsten Hygienestandards in der internationalen Passagierschifffahrt. Diese gelten selbstverständlich auch an Bord aller 10 AIDA Schiffe, nicht nur in amerikanischen Häfen, sondern in allen unseren weltweiten Zielgebieten“, sagte Harald von der Osten-Sacken, Senior Vice President Hotel Operations & Guest Experience bei AIDA Cruises.
Die Vergabe der Punkte im Rahmen des „Vessel Sanitation Program“ erfolgt auf einer Skala von 1 bis 100 in 48 Bewertungskategorien. Geprüft werden u.a. die Hygiene in den Küchen und Restaurants, die Lagerung von Lebensmitteln, die Wasserqualität sowie die ordnungsgemäße Dokumentation aller Hygienemaßnahmen an Bord.
AIDAdiva befindet sich derzeit auf einer 14-tägigen Reise von New York in die Karibik. Zwischen November 2015 und März 2016 bereist AIDAdiva auf 14-tägigen Kreuzfahrten die Inselwelt der Karibik. Start und Zielhäfen sind La Romana in der Dominikanischen Republik oder Bridgetown auf Barbados.

Quelle: AIDA

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