VEUS e.V.

Vereinigung Europäischer Schifffahrtsjournalisten

Tanker in Flammen vor Dänemarks Küste

Tanker Ablaze after Engine Room Blast off Denmark 2 1024x627

Am 21.10. gegen Mittag trieb der mit Heizöl von Malta nach Göteborg beladene liberianische Tanker "Alia", 60 Meilen westlich des dänischen Hafens Hvide Sande. Der Maschinenraum konnte nach einer Explosion und einem anschließenden Brand, nicht mehr betreten werden.
Nach dem ersten Notruf war zunächst der 44 Meter lange Trawler "L 441 - Allesøe" aus Thyborøn zu Hilfe gekommen. Um 21.06 Uhr kontaktierte die "Alia" dann den Versorger "Esvagt Omega", über VHF und bat um Löschhilfe. Das Achterschiff war glühend heiß, und es war unmöglich, in den Maschinenraum vorzudringen. Gegen 23 Uhr lag die "Esvagt Omega" an Backbordseite und die "Esvagt Gamma", die beide in Esbjerg lagen und unverzüglich ausliefen, an Steuerbordseite längsseits. Sie richteten ihre Löschmonitore mit einer Kapazität von 75 m3 pro Stunde und einer Reichweite von 30 Metern auf die Bordwände.
Die Außenhaut war so heiß geworden, dass das dort auftreffende Wasser zunächst einfach verdampfte. Zusätzlich kühlten Crewmitglieder der Versorger den Rumpf mit Feuerlöschschläuchen. Um 00.40 Uhr war der Maschinenraum endlich soweit heruntergekühlt, dass die beiden Schiffe aus dem Einsatz entlassen werden konnten. Am 22.10. ging die "Esvagt Connector", an dem Havaristen in Stellung. Die Alia benötigt nun Schlepphilfe um den nächst gelegenen Hafen zu erreichen.
Über verwundete Crewmitglieder bzw Ölaustritt ist zurzeit nichts bekannt.
Die "Aila" ist 183 Meter lang, 27,4 Meter breit, hat 11,02 Meter Tiefgang und eine Tragfähigkeit von 35.669 Tonnen. Sie läuft für das TN Marine Shipmanagement in Hamburg und hat als Eigner die Alia Schifffahrts GmbH & Co. in der Hansestadt. Das Schiff entstand 2003 bei der STX Shipbuilding Co. Ltd. in Pusan.

PPM News Service

MS HANSEATIC beendet Werftaufenthalt in Bremerhaven

Hanseatic 2 19.10.2015 C.Eckardt

Nach ihrem dreiwöchigen turnusmäßigen Werftaufenthalt hat die HANSEATIC von Hapag-Lloyd Kreuzfahrten am 21.10.2015 die Lloyd Werft in Bremerhaven verlassen. Während der Werftzeit wurden an Bord umfangreiche technische Arbeiten durchgeführt. Eine Besonderheit ist die Umrüstung der Stabilisatoren auf eine umweltfreundliche Technik.
Drei Wochen lang wurde an Bord der HANSEATIC im Akkord gearbeitet. Bei diesem Werftaufenthalt standen vor allem umfangreiche technische
Aktualisierungen auf der Werftliste. So wurden beispielsweise die beiden Stabilisatoren des Schiffes generalüberholt und auf eine umweltfreundliche Technik umgerüstet. Ab sofort werden die Stabilisatoren mit umweltverträglichem Bio-Öl betrieben. Ebenso haben die beiden MAK-Hauptmaschinen des Schiffes vom Typ 8M453C eine Generalüberholung erfahren und bringen das 122,8 Meter lange Expeditionsschiff weiterhin sicher zu den exotischsten Zielen weltweit.
Mehr Expeditionscharakter an Bord verleihen ab sofort die ca. 240 großformatige Natur- und Tieraufnahmen des Hamburger Starfotografen Michael Poliza. Die Fotos stammen von den Reisen des bekannten Fotografen und zeigen beispielsweise Motive aus der Arktis, Antarktis oder auch aus Afrika. Auch eine Auswahl spektakulärer Luftaufnahmen wie aus Kamtschatka kann man an Bord bestaunen.
Diverse kleinere Arbeiten wie die Erneuerung zahlreicher Teppiche, der Umbau des Beratungsbereiches der Kreuzfahrtberatung oder auch die
Modernisierung der Präsentationswände des Bordfotografen mit modernen Bildschirmen wurden während der Werftzeit durchgeführt.
Die HANSEATIC startete am 21.10. auf eine zweiwöchige Reise von Bremerhaven nach Teneriffa. Dabei stehen Häfen wie Portsmouth, La Coruna, Leixoes, Lissabon, Portimao, Cadiz, Casablanca, Arrecife/Lanzarote, Santa Cruz/La Palma und San Sebastian/La Gomera auf dem Routenplan.

C. Eckardt,

EMSA: Sulphur Inspection Guidance

emsa

European Maritime Safety Agency (EMSA) has issued a Sulphur Inspection Guidance. This document is intended to provide guidance for a harmonised approach to the inspection of ships, ascertaining their compliance, identifying non-compliances and applying control procedures for the enforcement of Council Directive 1999/32/EC, as regards the sulphur content of marine fuels.
The Sulphur Inspection Guidance contains guidelines for sulphur inspectors regarding the enforcement of Directive 1999/32/EC as amended regarding the sulphur content of liquid fuels (the “Sulphur Directive”). The Sulphur Committee held on the 6th of May 2015 adopted the Guidelines as the reference document for a harmonized enforcement of the EU Sulphur Directive.
The provisions of the Directive apply to all ships of all flags, including domestic shipping and those whose journey began outside the EU. It sets sulphur content limits in the marine fuels that can be used by ships in territorial seas, exclusive economic zones and pollution control zones of the EU Member States, including SOx Emission Control Areas (SECA).
The limitations on the sulphur content of certain fuels shall in principle not apply to e.g. fuels used by warships and other vessels under military service, and to fuels used on board vessels employing emission abatement methods in accordance with the Directive. Under some exceptional circumstances, the limitations on the sulphur content of fuels used by ships shall also not apply.
Any sulphur inspection can only focus on the operation and behaviour of a ship while in areas and ports of the geographical jurisdiction of the Member State. However, additional enforcement actions may be required in accordance with international maritime law.

source: Maritime Cyprus

 

Happy Star with 22 Damen vessels arrives in Rotterdam

Happy Star arrival to Rotterdam 2

Damen’s largest-ever stock vessel transport has reached its destination

Tuesday 20 October 2015, BigLift Shipping’s heavy-lift vessel Happy Star arrived in the Port of Rotterdam. This is the first time Happy Star has visited the Netherlands, bringing with her Damen’s largest transportation of stock vessels to date; a total of 22 vessels. Whilst several of these have already been sold, a number are still available and can be delivered quickly.

Included in the Damen transport are two Fast Crew Suppliers 2610, one ASD Tug 2310, three ASD Tugs 2411 and three ASD Tugs 3212, all of which have been sold and will be delivered to clients upon arrival. Additionally, there are a number of completed vessels available for sale. These are, two Stan Tugs 1606, two Stan Tugs 1004, two Stan Tugs 1907, two Stan Pontoons 5213, two Stan Pontoons 3011, a further ASD Tug 3212 and two Stan Launches 1004.

The Damen stock vessels are ready for operation, and therefore can be swiftly delivered to clients upon purchase. However, they can still be equipped with options specified by the client. Having arrived in Rotterdam the vessels will receive final touch-ups and cleaning before being delivered, either to clients or to various Damen shipyards.

Hugo Hoekstra, Design Engineer Pontoons & Barges at Damen Shipyards, said: “The main reason for this transport is to bring our stock closer to customers who demand short delivery times. Damen is able to group globally-produced stock vessels together in a transport to minimise cost of shipment, making our vessels available for clients of all sizes and industries.”

source: Damen

NASSCO delivers world's first Gas-powered containership to TOTE

Isla Bella Tote

As part of a two-ship contracts, the 764-foot-long Marlin-class containerships will be the largest dry cargo ships powered by natural gas MAN engines, with outputs of 25,191 kW each, making them the cleanest cargo-carrying ships anywhere in the world. This groundbreaking green ship technology will dramatically decrease emissions and increase fuel efficiency when compared to conventionally-powered ships.
The delivery of this historic ship also demonstrates successful collaboration between industry and regulatory bodies. TOTE, MAN Diesel & Turbo, NASSCO, the American Bureau of Shipping and the U.S. Coast Guard worked hand in hand from the beginning of the project to the delivery of Isla Bella. This included collaboration during the design approval, construction and commissioning the ship to safely and effectively operate on natural gas.
Main propulsion is of one Duel Fuel Slow Speed Engine of type MAN 8L70ME-C8.2GI with an output of, MCR: 25,191 kW at 104 rpm. This enables the vessel to go up to 22kn. The two LNG-tanks feature a capacity of each of 900m3. The vessel can carry 3,100 TEU.
The Jones Act-qualified ships will operate between Jacksonville, Fla., and San Juan, Puerto Rico.

Marlin vessel

TOTE Marlin Vessel Emission Reducations

source: Tote // NASSCO

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